Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

BADANIA

A jak Autyzm 2024

Szanowni Państwo, w imieniu zespołu badaczy z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego zwracam się z prośbą o udział w badaniu nad postrzeganiem autyzmu i osób w spektrum autyzmu w Polsce.  Uczestnikiem może być każda osoba dorosła. Zapraszamy do wypełnienia ankiety.

Pierwsze badanie z tego cyklu przeprowadziliśmy w latach 2021-22. Naszym celem jest uchwycenie zmian, jakie następują w widzeniu osób w spektrum autyzmu. Zależy nam na poznaniu różnych punktów widzenia. Zapraszamy więc zarówno osoby z diagnozą spektrum autyzmu, jak i członków rodzin, partnerów i przyjaciół, a także profesjonalistów i wolontariuszy pracujących na rzecz osób w spektrum autyzmu, studentów oraz inne osoby, także te, które mają mały kontakt z problematyką spektrum autyzmu. Badanie jest anonimowe. Bardzo prosimy o szczere odpowiedzi. Można wycofać się z badania w dowolnej chwili, choć prosimy o kompletne wypełnienie ankiety – pełne dane będą miały znacznie większą wartość naukową. Przeciętny czas wypełnienia ankiety to ok. 25-30 minut. Raport prezentujący wyniki badania zostanie opublikowany na stronie Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego (planowany termin – wrzesień 2024). Wszelkie pytania i wątpliwości związane z badaniem prosimy kierować na adres: ewa.pisula@psych.uw.edu.pl

 

Analiza wpływu zróżnicowania genomicznego na fenotyp – badania bliźniąt jednojajowych

Kontakt w sprawie projektu: izabela.chojnicka@psych.uw.edu.pl
Współpraca (Izabela Chojnicka) z zespołem kierowanym przez prof. Rafała Płoskiego Zakładu Genetyki Medycznej Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego przy projekcie badania bliźniąt jednojajowych, z których jedno ma rozpoznane zaburzenie ze spektrum autyzmu, a drugie nie. Zakłada się, że bliźnięta monozygotyczne (MZT) mają identyczne genomy. Zatem MZT o niezgodnym fenotypie (w uproszczeniu: jedno z bliźniąt chore, drugie zdrowe), zwłaszcza w przypadku chorób i zaburzeń o wysokim współczynniku zgodności fenotypowej (w przypadku ASD szacuje się go na ok. 90%), zapewniają unikalny model badawczy umożliwiający identyfikację wariantów genetycznych odpowiedzialnych za niezgodne fenotypy.

 

Co słychać? Komunikacja społeczna w autyzmie: podejście obliczeniowe

Trwa rekrutacja 🙂 Zapraszamy!

Zaproszenie do współpracy dla diagnostów

Kontakt w sprawie projektu: izabela.chojnicka@psych.uw.edu.pl
Projekt realizowany jest przez Izabelę Chojnicką we współpracy z dr Aleksandrem Wawrem z Instytutu Podstaw Informatyki PAN.  Celem projektu jest zautomatyzowana, komputerowa analiza lingwistyczna mowy i narracji osób ze spektrum autyzmu (ASD) oraz osób z rozwojem typowym (TD). W projekcie zostaną wykorzystane techniki przetwarzania języka naturalnego oraz głębokie sieci neuronowe do wykrywania spektrum autyzmu na podstawie wypowiedzi osób z grup badanej (ASD) i kontrolnej (TD) oraz charakterystyki lingwistycznej mowy badanych uczestników.

 

Osoby ze spektrum autyzmu w czasie pandemii COVID-19

Celem projektu jest poznanie sytuacji osób ze spektrum autyzmu w czasie pandemii COVID-19, w tym zwłaszcza dobrostanu psychicznego, potrzebnego wsparcia, spostrzeganego zagrożenia i deklarowanych zachowań zw. z bezpieczeństwem zdrowotnym. Pierwsze badanie z tego cyklu przeprowadzone zostało w marcu i kwietniu 2020. W marcu 2021 rozpoczęła się II fala badania. Pełny raport z badania.

 

Projekt „Uniwersytet dla wszystkich – Level up”
POWR.03.05.00-00-A067/19-00

Celem głównym projektu „Uniwersytet dla wszystkich – Level up” nr POWR.03.05.00-00-A067/19-00 jest udoskonalenie istniejących i wypracowanie nowatorskich rozwiązań na rzecz zwiększenia dostępności kształcenia dla osób z niepełnosprawnościami (ON) na Uniwersytecie Warszawskim. W projekt zaangażowani są pracownicy Katedry (Ewa Pisula i Mateusz Płatos). Jednym z zadań w projekcie jest stworzenie zintegrowanego modelu diagnozy potrzeb oraz wsparcia studentów ze spektrum autyzmu. Rezultatem projektu będzie m.in. podręcznik dla nauczycieli akademickich przedstawiający dobre praktyki w zakresie dostępności procesu kształcenia dla studentów ze spektrum autyzmu.

 

Wczesne schematy a postawy wychowawcze: Rola stresu rodzicielskiego

Kontakt w sprawie projektu: urszula.baranczuk@psych.uw.edu.pl

Naszym celem jest dokładniejsze zrozumienie, czy doświadczenia z okresu dzieciństwa są związane z postawami wychowawczymi oraz jaką rolę w tych zależnościach ogrywa doświadczany stres rodzicielski. W celu dokładnego poznania tych powiązań ankieta zawiera również pytania o inne czynniki osobowościowe (np. cechy osobowości, samoocena, cele życiowe, radzenie sobie ze stresem, regulacja emocji) i społeczne (np. wsparcie społeczne).
Poszukujemy matek dzieci ze spektrum autyzmu oraz matek dzieci typowo rozwijających się w wieku 3-9 lat. Ankieta zawiera pytania zamknięte, a ich wypełnienie jest jednorazowe i
zajmuje około jednej godziny. Badanie jest całkowicie anonimowe.

Zachowania repetytywne u małych dzieci rozwijających się typowo oraz z zaburzeniami neurorozwojowymi

Zastosowanie skal Q-CHAT i BISCUIT w badaniu objawów autyzmu u małych dzieci

 

Zwyczaje żywieniowe niemowląt i małych dzieci – korzyści neurorozwojowe

Celem projektu było sprawdzenie wpływu karmienia piersią oraz wczesnego żywienia dziecka na jego rozwój, w tym na rozwój komunikacji społecznej, interakcji społecznych oraz wzorców zachowań i zainteresowań. Projekt realizowany jest przez Izabelę Chojnicką.

 

Zakończone projekty

  1. Funkcjonowanie społeczne niemowląt jako predyktor dla zaburzeń rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym. Możliwości modyfikacji zagrożonych trajektorii rozwojowych wykonawca (2014-2017); NCN; kierownik projektu – dr Rafał Kawa
  2. Zaburzenia ze spektrum autyzmu w Europie (ASDEU – Autism Spectrum Disorders in Europe); program badawczy finansowany przez Dyrekcję Generalną Zdrowia i Ochrony Konsumentów Komisji Europejskiej (DG-SANTE), 2015-2017; dr Rafał Kawa – przedstawiciel Polski, Ewa Pisula – członek zespołu.
  3. Adaptacja i walidacja polskiej wersji ADOS-2 i ADI-R – narzędzi służących do diagnozowania zaburzeń ze spektrum autyzmu i monitorowania postępów w terapii osób nimi dotkniętych – dla celów standaryzacji procesu diagnostycznego; 2013-2016; projekt finansowany przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (przy współfinansowaniu UW); Ewa Pisula kierownik projektu; Izabela Chojnicka – główny wykonawca; BEA/000020/BF/D
  4. Wolontariat koleżeński „Mary i Max”; kierownik projektu – Mateusz Płatos; Ewa Pisula – przedstawiciel konsorcjanta, czyli UW; projekt w konkursie „Innowacje Społeczne”, 2013-2016, Decyzja Nr DZP/IS-1/2028/2013, NCBiR.
  5. Hipoteza szerokiego fenotypu autyzmu. Próba weryfikacji poprzez analizę funkcji wykonawczych u rodzeństwa dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu; NCN (2012-2015), Ewa Pisula, kierownik projektu; 2011/03/B/HS6/03326
  6. Funkcjonowanie psychospołeczne wysokofunkcjonujących dziewcząt i chłopców z autyzmem lub zespołem Aspergera (2011-2014), NCN; Ewa Pisula, kierownik projektu; 3529/B/H03/2011/40 2.
  7. Autiki! Komputerowy system wspierający terapię dzieci ze spektrum autyzmu – projekt realizowany 2012-2013; w ramach grantu Innotech Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (wartość całego projektu: 1,3 mln zł) – kierownik projektu Kinga Wojaczek; Ewa Pisula – członek zespołu, kierowanie zadanie wykonywanym przez Uniwersytet Warszawski
  8. Aktywność eksploracyjna niemowląt i dzieci w wieku przedszkolnym z grupy ryzyka wystąpienia zaburzeń ze spektrum autyzmu; NCN kier. Rafał Kawa