Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

BADANIA

Analiza akustycznych i prozodycznych cech mowy dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu z użyciem metod obliczeniowych

Badanie realizowane przez mgr Urszulę Wielgat i dr hab. Izabelę Chojnicką. Projekt obejmuje analizę próbek mowy dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu z użyciem metod obliczeniowych. Planowane jest porównanie różnych kontekstów narracyjnych, w tym swobodnych narracji osobistych, częściowo ustrukturyzowanych narracji osobistych, narracji fikcyjnych oraz prób związanych z czytaniem.

__________________________________________________________________

 

Analiza wpływu zróżnicowania genomicznego na fenotyp – badania bliźniąt jednojajowych

Kontakt w sprawie projektu: izabela.chojnicka@psych.uw.edu.pl
Współpraca (Izabela Chojnicka) z zespołem kierowanym przez prof. Rafała Płoskiego Zakładu Genetyki Medycznej Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego przy projekcie badania bliźniąt jednojajowych, z których jedno ma rozpoznane zaburzenie ze spektrum autyzmu, a drugie nie. Zakłada się, że bliźnięta monozygotyczne (MZT) mają identyczne genomy. Zatem MZT o niezgodnym fenotypie (w uproszczeniu: jedno z bliźniąt chore, drugie zdrowe), zwłaszcza w przypadku chorób i zaburzeń o wysokim współczynniku zgodności fenotypowej (w przypadku ASD szacuje się go na ok. 90%), zapewniają unikalny model badawczy umożliwiający identyfikację wariantów genetycznych odpowiedzialnych za niezgodne fenotypy.

 

__________________________________________________________________

Zespoły badawcze - Wydział Psychologii Uniwersytetu WarszawskiegoCechy autystyczne rodzica i dziecka, responsywność rodzicielska i kontakt wzrokowy w interakcjach rodzic-dziecko

Kontakt w sprawie projektu: a.niedzwiecka@psych.uw.edu.pl

__________________________________________________________________

Zespoły badawcze - Wydział Psychologii Uniwersytetu WarszawskiegoCechy autystyczne a responsywność rodzicielska – Rola temperamentu dziecka i zadowolenia z życia rodzica

Kontakt w sprawie projektu: a.niedzwiecka@psych.uw.edu.pl

Badanie ma na celu poznanie związków między cechami autystycznymi rodziców z populacji ogólnej i responsywnością rodzicielską, z uwzględnieniem poziomu satysfakcji z życia rodzica i temperamentu niemowlęcia. Jest ono uzupełnieniem trwającego projektu ,,Cechy autystyczne rodzica i dziecka, responsywność rodzicielska i kontakt wzrokowy w interakcjach rodzic-dziecko”.

__________________________________________________________________

 

💬 Speech Balloon Emoji: Meaning & Usage Pen Ikona, Kolorowa Ikona Długopisu, Kieszonkowy Długopis, Ikona Pióra Do Pobrania Za Darmo PNG i wektor do pobrania za darmo  Opowiedz swoją historię: badanie narracji neurotypowych i neuroróżnorodnych osób studiujących

Projekt realizowany przez dr hab. Izabelę Chojnicką skierowany do osób studiujących. Badanie obejmuje analizę wypowiedzi pisemnych w postaci narracji dotyczących doświadczeń osobistych jak fikcyjnych. Celem projektu jest porównanie cech narracji w obu grupach oraz rodzajami narracji.

__________________________________________________________________

 

SYNCC-IN
SYNchrony in Caregiver-Child Interactions across Neurodiversity

Unijny projekt kierowany przez dr hab. Agnieszkę Plutę, w który zaangażowani są członkowie zespołu AutismLabUW.  Badanie obejmuje synchronię biobehawioralną za pomocą technik takich jak fNIRS (funkcjonalna spektroskopia w bliskiej podczerwieni), EEG (elektroencefalografia) i  śledzenie ruchu gałek ocznych (okulograf). Te narzędzia pozwolą nam uchwycić aktywność mózgu, sygnały fizjologiczne i wzorce zachowań, dostarczając kompleksowego obrazu tego, jak synchronia rozwija się w różnych kontekstach społecznych.

 

__________________________________________________________________

Write your story. Analiza cech narracji pisemnych adolescentów w spektrum autyzmu z użyciem metod obliczeniowych.

Projekt realizowany przez dr hab. Izabelę Chojnicką we współpracy z dr Aleksandrem Wawrem z IPI PAN. Opublikowane dotychczas prace:

 

__________________________________________________________________

Wczesne schematy a postawy wychowawcze: Rola stresu rodzicielskiego

Kontakt w sprawie projektu: urszula.baranczuk@psych.uw.edu.pl

Naszym celem jest dokładniejsze zrozumienie, czy doświadczenia z okresu dzieciństwa są związane z postawami wychowawczymi oraz jaką rolę w tych zależnościach ogrywa doświadczany stres rodzicielski. W celu dokładnego poznania tych powiązań ankieta zawiera również pytania o inne czynniki osobowościowe (np. cechy osobowości, samoocena, cele życiowe, radzenie sobie ze stresem, regulacja emocji) i społeczne (np. wsparcie społeczne).
Poszukujemy matek dzieci ze spektrum autyzmu oraz matek dzieci typowo rozwijających się w wieku 3-9 lat. Ankieta zawiera pytania zamknięte, a ich wypełnienie jest jednorazowe i
zajmuje około jednej godziny. Badanie jest całkowicie anonimowe.

 

Zakończone projekty

  1. A jak Autyzm 2024, kierowniczka Prof. Ewa Pisula.
  2. Projekt „Uniwersytet dla wszystkich – Level up”; POWR.03.05.00-00-A067/19-00; Ewa Pisula i Mateusz Płatos.
  3. Co słychać? Komunikacja społeczna w autyzmie: podejście obliczeniowe (2021-2025); NCN; kierowniczka projektu – dr hab. Izabela Chojnicka.
  4. Zachowania repetytywne u małych dzieci rozwijających się typowo oraz z zaburzeniami neurorozwojowymi
  5. Zastosowanie skal Q-CHAT i BISCUIT w badaniu objawów autyzmu u małych dzieci
  6. Osoby ze spektrum autyzmu w czasie pandemii COVID-19 Pełny raport z badania.
  7. Funkcjonowanie społeczne niemowląt jako predyktor dla zaburzeń rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym. Możliwości modyfikacji zagrożonych trajektorii rozwojowych wykonawca (2014-2017); NCN; kierownik projektu – dr Rafał Kawa
  8. Zaburzenia ze spektrum autyzmu w Europie (ASDEU – Autism Spectrum Disorders in Europe); program badawczy finansowany przez Dyrekcję Generalną Zdrowia i Ochrony Konsumentów Komisji Europejskiej (DG-SANTE), 2015-2017; dr Rafał Kawa – przedstawiciel Polski, Ewa Pisula – członek zespołu.
  9. Adaptacja i walidacja polskiej wersji ADOS-2 i ADI-R – narzędzi służących do diagnozowania zaburzeń ze spektrum autyzmu i monitorowania postępów w terapii osób nimi dotkniętych – dla celów standaryzacji procesu diagnostycznego; 2013-2016; projekt finansowany przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (przy współfinansowaniu UW); Ewa Pisula kierownik projektu; Izabela Chojnicka – główny wykonawca; BEA/000020/BF/D
  10. Wolontariat koleżeński „Mary i Max”; kierownik projektu – Mateusz Płatos; Ewa Pisula – przedstawiciel konsorcjanta, czyli UW; projekt w konkursie „Innowacje Społeczne”, 2013-2016, Decyzja Nr DZP/IS-1/2028/2013, NCBiR.
  11. Hipoteza szerokiego fenotypu autyzmu. Próba weryfikacji poprzez analizę funkcji wykonawczych u rodzeństwa dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu; NCN (2012-2015), Ewa Pisula, kierownik projektu; 2011/03/B/HS6/03326
  12. Funkcjonowanie psychospołeczne wysokofunkcjonujących dziewcząt i chłopców z autyzmem lub zespołem Aspergera (2011-2014), NCN; Ewa Pisula, kierownik projektu; 3529/B/H03/2011/40 2.
  13. Autiki! Komputerowy system wspierający terapię dzieci ze spektrum autyzmu – projekt realizowany 2012-2013; w ramach grantu Innotech Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (wartość całego projektu: 1,3 mln zł) – kierownik projektu Kinga Wojaczek; Ewa Pisula – członek zespołu, kierowanie zadanie wykonywanym przez Uniwersytet Warszawski
  14. Aktywność eksploracyjna niemowląt i dzieci w wieku przedszkolnym z grupy ryzyka wystąpienia zaburzeń ze spektrum autyzmu; NCN kier. Rafał Kawa